Open Joodse Huizen

Semon Strobos vertelt het indrukwekkende verhaal van zijn moeder, Tina Strobos. Deze dappere geneeskundestudente begon samen met haar moeder onmiddellijk na de invasie met het uitvoeren van talloze verzetsactiviteiten. Ze vervalste persoonsbewijzen, smokkelde radio’s, verborg gestolen Duitse wapens en bood onderdak aan meer dan honderd onderduikers. Nadat zij en haar medestudenten weigerden de loyaliteitsverklaring aan Hitler te tekenen, organiseerden ze geheime wekelijkse studiebijeenkomsten bij haar thuis. Het centrum van al deze activiteiten was hun huis aan de Nieuwezijds Voorburgwal 282. Boven wat nu Theater de Richel is, zaten onderduikers verborgen in een speciaal gebouwde ruimte op zolder. Tina Strobos werd meermaals gearresteerd maar nooit veroordeeld. Ze gebruikte haar charme om uit handen van de bezetter te blijven.

Theaterdebat – theatercritici, Erik van Muiswinkel en Nina de la Parra

Bestaat er ook rechts cabaret? Waarom wil Henry van Loon alleen recensenten ontvangen bij de premiere? Rond cabaret en theaterkritiek leven tal van vragen. Daarom organiseert de Kring van Nederlandse Theatercritici een debat over de zin en onzin van cabaretrecensies. In De Richel aan de Nieuwezijds Voorburgwal spreken Erik van Muiswinkel, Nina de la Parra met Rosalie Fleuren van Theaterkrant en Joris Henquet van de Volkskrant. Saman Amini levert een speciale bijdrage. Gespreksleider is Jos Schuring van Scènes en Het Financieele Dagblad.

Grote en bekende namen hebben recensies niet nodig. Beginnende cabaretiers kunnen die juist goed gebruiken, maar zijn vaak niet interessant voor de krant. Maar gaat het in de kritiek niet om méér dan alleen het aanjagen van de kaartverkoop? Is er nog zoiets als discours? Klopt de tendens die Peter Pannekoek signaleert dat recensenten een voorstelling negatief beoordelen als de inhoud ervan hen niet aan staat, terwijl de voorstelling wel goed in elkaar zit? Er zijn enorm veel mengvormen ontstaan van cabaret en toneel, beelden theater, performance en circus; zien theatercritici dat wel genoeg? En vinden cabaretcritici dat nog wel cabaret? En bestaat er links cabaret en rechts cabaret?

Sammies Secret Cinema – Dial M for Murder (1954) and Match Point (2005)

On Monday April 7th we’re diving into Alfred Hitchcock’s influence on Woody Allen by screening Dial M For Murder (1954) and discuss all of the classic Hitchcock themes before screening Woody Allen’s Match Point (2005).

Dial M For Murder is a crime thriller where Hitchcock shows he truly is the master of suspense. The plot revolves about a retired professional tennis player in London who is plotting to murder his rich, unfaithful wife.

Match Point is an oscar nominated psychological thriller by Woody Allen set in London, where a former tennis professional falls for an actress who happens to be dating his friend and soon to be brother-in-law.

Feel free to join us for both or just one feature film, entrance is free!

Both films will start with a small introduction.

Lezing – The Family Fair

Lezing – The Family Fair Tekst: Roos Voorhorst | Lezing: De Theatertroep wo 4 dec – wo 4 dec Gratis Kleine zaal Lezing The Family Fair is een tragikomische toneeltekst over een samengesteld gezin dat op de proef wordt gesteld wanneer er ’s avonds een brief op de deurmat valt. Rondom hun huis wordt een […]

Kritiek op Kritiek

ma 9 dec – ma 9 dec Gesprek Gratis Kritiek op kritiek – Debat over 1000 aanslagen op de Obama’s van Raymi Sambo maakt Theatermaker Raymi Sambo gaat in gesprek met critici Marijn Lems van NRC en Jos Schuring van Scènes over de voorstelling 1000 aanslagen op de Obama’s. Maarten Verhoef (Artez, Orkater) modereert het […]